top of page

Steeds meer Vlamingen haken af van het nieuws. En dat is goed nieuws

Updated: Sep 9

Door Klaas Olbrechts

 

Volgens het nieuwste Digital News Report 2025 (juni 2025) van de VUB zegt 64% van de Vlamingen dat ze het nieuws soms of vaak bewust vermijden. Dat cijfer is historisch hoog en maakt van Vlaanderen een van de koplopers in West-Europa als het gaat om zogenaamd “nieuwsmijden”.


ree

Vooral jongeren tussen 18 en 34 vallen op: 7 op de 10 zegt regelmatig het nieuws te ontwijken. Maar ook in andere leeftijdsgroepen neemt de vermoeidheid toe. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat nieuws hen overweldigt. En bij een grote groep roept het zelfs actieve stress of moedeloosheid op.


De drie vaakst genoemde redenen?

  • Het is te veel

  • Het is te negatief

  • Het is onbetrouwbaar


ree

Dat is een stevige wake-upcall. Nieuws, dat ooit diende als houvast in een complexe wereld, lijkt vandaag voor veel mensen net het tegenovergestelde te doen: verwarren, verlammen, of gewoon leegzuigen. De onderzoekers spreken van “news fatigue”: een mentale uitputting door de constante stroom van alarmerende updates, duiding vol rampspoed, en notificaties die vaak klinken als een sirene. Steeds meer mensen beslissen dan maar om het geluid volledig uit te zetten. Niet uit desinteresse, maar als zelfbescherming.


"Mensen snakken naar een ander soort nieuws. Naar verhalen met nuance. Naar nieuws dat hen niet uitput."


Maar hier zit ook een gigantische kans. Want diezelfde studie toont dat mensen nieuws níét massaal opgeven. Ze snakken gewoon naar een ander soort nieuws. Naar verhalen met nuance. Naar overzicht. Naar nieuws dat hen niet uitput, maar op adem laat komen. Verhalen die perspectief bieden in plaats van enkel paniek. Er is een stille meerderheid die nog wél wil weten wat er speelt, maar zich niet meer laat gijzelen door doemdenken. En daar komt Vibes in beeld.


ree

Vibes bestaat precies voor die mensen. Voor wie nieuws wíl volgen, maar niet ten koste van zijn mentale rust. Voor wie wél geïnteresseerd is in de wereld, maar zich niet voortdurend wil laten overspoelen door wanhoop. Vibes wil verhalen brengen die niet naïef zijn, maar wel in evenwicht. Die tonen dat de wereld niet vergaat, maar verandert – vaak ten goede, als je goed kijkt. We zoomen uit, plaatsen dingen in context, en leggen de focus op vooruitgang. Kleine doorbraken. Grote ideeën. Nieuwe oplossingen. Op papier, zodat je zelf het ritme bepaalt. Online, voor een dagelijkse dosis endorfine tussen alle digitale herrie door.


"Welkom bij ViBeS. Want het beste moet nog komen. En dat mag ook eens gezegd worden."


En dus ja, als jij iemand bent die het nieuws moe is, of je kent iemand die het is, stuur dit dan door. Niet om te overtuigen, maar om te laten weten dat het anders kan. Dat er een plek is waar nieuws niet verlamt, maar inspireert. Waar je even kan landen. Waar je opnieuw zin krijgt in weten wat er wél goed gaat. Misschien is het geen toeval dat jij dit leest, net nu. Misschien ben jij net als zovelen op zoek naar iets nieuws, zonder het zo te noemen. Dan weet je vanaf nu: je bent welkom bij Vibes. Want het beste moet nog komen. En dat mag ook eens gezegd worden. Of doorgestuurd worden naar iemand die het nodig heeft.


Zou jij Vibes aanbevelen aan je vrienden?

  • Zeker

  • Misschien

  • Neen

  • Weet het niet

 

Goed nieuws
zit overal.

Ook in je mailbox als je dat wil.

vibes_logo_white.png

Goed nieuws zit overal.
Iemand moet het brengen.

bottom of page