top of page

Vlaamse game-industrie is booming business in internationaal wankele sector

door Ingo Pauwels


De internationale gamesector kampt al enkele jaren met herstructureringen en besparingen. Daardoor hebben al 35.000 mensen wereldwijd hun job verloren. In Vlaanderen tekent zich een ander beeld af. Onze game-industrie blijft alsmaar groeien, zowel in aantal bedrijven en jobs als in omzet. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Games Associatie (Flega), meegedeeld op de grootste gamingbeurs ter wereld. 


ree

Vlaanderens Victory Royale


Flega heeft op de openingsdag van Gamescom in Keulen de cijfers over de Vlaamse gamingsector bekendgemaakt. Net als in 2023 kende Vlaanderen ook in 2024 een positieve groei in het aantal gamebedrijven. Vorig jaar stond de teller op 128 bedrijven, vijftien meer dan het jaar ervoor. Dat komt neer op een stijging van ongeveer 12 procent. Ook de werkgelegenheid heeft een stevige sprong vooruit genomen. Het aantal voltijdse banen nam toe met maar liefst 20 procent, van 565 naar 674 jobs. Dat zijn bijzonder indrukwekkende cijfers voor een sector die internationaal aan het wankelen is.


Met een totale omzet van 70 miljoen euro (+18,6 procent) is ook de financiële groei onmiskenbaar. Volgens Flega is dat succes te danken aan een combinatie van kleinere studio’s die onverwacht hits afleverden en grotere titels die commercieel sterk blijven presteren. 


Een kleine maar waardevolle “speler”


Toch blijft de Vlaamse gamesector in vergelijking met internationale giganten een kleine speler. Bedrijven als Take Two Interactive (van de ‘GTA’-games) en Ubisoft (van ‘Assassin’s Creed’-games) draaien nog steeds miljardenomzetten. Zo haalde de ‘GTA’-uitgever vorig jaar een omzet van 8 miljard euro binnen en wist zelfs het gekelderde Ubisoft nog een omzet van meer dan 2 miljard euro te verzilveren. Dat maakt het speelveld zeer uitdagend: "Het maken van games is een risicovolle business, omdat je altijd mikt op dé hit die een groot commercieel succes wordt", verklaart Natascha Rommens, General Manager bij Flega. 


ree

Met elke dag honderden nieuwe gamereleases wereldwijd, is het succes van een titel moeilijk te voorspellen en vaak afhankelijk van originaliteit, slimme promotie en timing. Gelukkig kunnen we bij onze game-ontwikkelaars in Vlaanderen rekenen op heel wat talent en creatieve inzichten, waarden die zelfs wereldwijd erkend worden. “Een Vlaamse game developer heeft wel een creatievere kant, zeker als ik kijk naar games van internationale ontwikkelaars”, benadrukt Dries Deryckere, lector en voormalig opleidingsmanager bij Howest DAE. “Wij hebben de opportuniteit om met deskundige en zeer gemotiveerde jonge mensen aan de slag te gaan. Die rondzwevende creatievelingen kunnen een positieve impact hebben op een moeilijk klimaat waarin investeerders voorzichtig zijn.” 


Het Vlaamse geheime recept


Hoe wordt een game nu een populaire game? Volgens Deryckere is het een combinatie van vernieuwing en goede marketing: “Dat is natuurlijk de million dollar question, maar nieuwe game mechanics en inhoudelijk of visueel aantrekkelijke pareltjes worden over het algemeen wel gesmaakt. Het kan ook interessant zijn om games uit te brengen die worden opgepikt door streamers, want een game die niemand kent, is een game die niemand speelt.” De kleinschaligheid van Vlaamse gamestudio’s is ook meteen de grootste troef van onze hele game-industrie. “Wij durven risicovoller omspringen met ideeën,” verklaart Deryckere, “waardoor we de kans vergroten dat een game zal aanslaan.”


De toename in het aantal jobs en bedrijven binnen de Vlaamse sector bevestigt alleen maar onze waardevolle positie binnen het gamelandschap. “Die voorsprong moeten we vasthouden door te blijven investeren in talent, innovatie en een gunstig ondernemingsklimaat,” stelt Vlaams minister van Media en Brussel Cieltje Van Achter (N-VA), “zodat Vlaanderen kan uitgroeien tot een echte topregio voor games wereldwijd.”

Goed nieuws
zit overal.

Ook in je mailbox als je dat wil.

vibes_logo_white.png

Goed nieuws zit overal.
Iemand moet het brengen.

bottom of page