top of page

Digitale inclusie: ‘Experience is everything for everyone’

Updated: Sep 23

Door Ingo Pauwels


Op donderdag 9 oktober organiseren het digital agency iO en het initiatief Digital for Youth het event “Leaving no one behind in the digital world”, dat pleit voor een digitaal inclusievere samenleving. Want bijna veertig procent van de Belgische bevolking wordt digitaal uitgesloten. Als je bovendien beseft dat bijna twintig procent van de kinderen in armoede opgroeit en dus een enorme achterstand oploopt, wordt het dringend tijd dat ook zij van digitale toegankelijkheid kunnen meegenieten. ‘Niet alleen de bomma, maar velen van ons rijden zich vast in de digitale wereld.’


Bijna alles verloopt vandaag digitaal: iets bestellen op café via een QR-code, je facturen betalen via je bankapplicatie, … En dan hebben we het nog niet gehad over de identiteitsapp itsme®. Alleen is niet iedereen opgestapt op die digitale hogesnelheidstrein. Bijna veertig procent is digitaal kwetsbaar. Daarom organiseren het blended agency iO en de non-profitorganisatie Digital for Youth “Leaving no one behind in the digital world”, een evenement dat oproept voor digitale inclusie. Ze willen daarmee hun gasten uitnodigen om de digitale kloof mee te helpen dichtrijden. ‘Wij zetten ons budget, onze mensen, onze hardware en onze kennis in om die problemen rond digitale inclusie aan te kaarten,’ vertelt Roel Van Aelst, Strategic Events & Partnerships Director bij iO. ‘Daarvoor werken we samen met de organisatie Digital for Youth, die kinderen in armoede aan een laptop helpt.’ 


ree

Laat niemand achter in de digitale wereld


Op 9 oktober nodigt iO zijn klanten en verschillende bedrijven uit om te komen luisteren naar inspirerende sprekers. ‘Ik heb een event opgezet om vanuit verschillende hoeken mensen bij elkaar te krijgen,’ licht Van Aelst toe. ‘Sprekers zoals Jan Smedts, Hoofd Agentschap Digitaal Vlaanderen, en Olivier Vanden Eynde, mede-oprichter Digital for Youth, hebben mooie verhalen om daar te vertellen.’ Daarmee hopen ze een hoger bewustzijn te creëren rond digitale toegankelijkheid, om hun luisteraars vervolgens in actie te laten schieten. ‘Dat kan gaan van de overheid die haar digitale diensten beter kan aanbieden tot grote bedrijven die gebruikte laptops kunnen schenken.’ Zo probeert iO het hele bedrijfsleven ook eens in een positief daglicht te zetten. 


‘Ik geloof dat de dingen die ik op kleine schaal tracht te verwezenlijken beter zijn dan mee op de barricade te staan roepen dat alles slecht is.’


  • Roel Van Aelst, Strategic Events & Partnerships Director bij iO


Volgens Van Aelst is dat de clue van het hele verhaal: ‘Laat die verschillende hoeken - overheid, bedrijven, ngo’s, enzovoort - met elkaar praten en samen dingen verwezenlijken. Zo ga je automatisch een breder veld aan expertise hebben. Bedrijven en agencies zoals wij hebben meer expertise omtrent digitalisering en overheid, terwijl ngo’s en vzw’s beter beseffen wat er allemaal concreet speelt.’ Daarom proberen iO en Digital for Youth samen andere zaken te realiseren bovenop het aanleveren van hardware, zoals het aanbieden van opleidingen en trainingen: ‘Digital for Youth gaat bijvoorbeeld in het kader van AI for Youth starten met AI workshops voor kinderen. Wij als digitaal bureau helpen dan weer graag met het sensibiliseren van onze klanten.’


Van Aelst probeert met kleine stappen een impact te hebben op een maakbare digitale wereld: ‘Ik geloof dat de dingen die ik op kleine schaal tracht te verwezenlijken beter zijn dan mee op de barricade te staan roepen dat alles slecht is en dat we tegen de overheid moeten protesteren. Laten we er liever over spreken, laten we er samen iets aan doen.’ De visie die hij met iO heeft gelanceerd, “Experience is Everything, for Everyone”, streeft dan ook naar positieve verandering voor mens, gemeenschap en milieu. 


ree

‘Wij zetten ons budget, onze mensen, onze hardware en onze kennis in om die problemen rond digitale inclusie aan te kaarten.’


  • Van Aelst


Die positieve impact zetten ze om in de praktijk door bijvoorbeeld initiatieven zoals “Leaving no one behind in the digital world” te organiseren: ‘Ik ben nu een jaar bezig om ervoor te zorgen dat ons credo niet gewoon een corporate visie is die op onze site staat, want daar zit niemand op te wachten,’ benadrukt Van Aelst. ‘Maar nu we een event op onze iO Campus organiseren, voelen en zien de mensen onze visie tot leven komen. Er worden initiatieven genomen en dat is wat telt. Je kan niet alles direct oplossen, dus ik probeer te zien waar ik een verschil kan maken, om zo toch een positieve vibe te creëren.’  

Goed nieuws
zit overal.

Ook in je mailbox als je dat wil.

vibes_logo_white.png

Goed nieuws zit overal.
Iemand moet het brengen.

bottom of page