top of page

Hoe Vincent Van Peteghem een bos van 22 miljoen bomen plantte

Updated: Jul 25

Vincent Van Peteghem, vorig minister van Financiën, heeft de voorbije jaren niet zomaar een fiscale maatregel uitgewerkt. Zonder dat we het elke dag beseffen, heeft hij het equivalent van een gigantisch bos geplant. Niet symbolisch, maar meetbaar. De impact van zijn beleid vertaalt zich in een besparing van CO₂-uitstoot die overeenkomt met het planten van meer dan 22 miljoen bomen.


Van Peteghem spaarde 547 miljoen kg CO2 uit.
Van Peteghem spaarde 547 miljoen kg CO2 uit.

Toen Van Peteghem in 2021 zijn fiscale hervorming aankondigde, liet hij er geen twijfel over bestaan: wie een bedrijfswagen wil blijven aftrekken, moet overstappen op emissievrije modellen. Zijn hervorming was glashelder. De voordelen voor fossiele wagens zouden verdwijnen. Enkel elektrische bedrijfswagens zouden nog fiscaal interessant blijven. Vanaf juli 2023 werd die shift werkelijkheid. Er was geen uitstel, geen achterpoortjes. Het systeem werd resoluut omgegooid.


Wat begon als een wetswijziging, heeft het gedrag van duizenden bedrijven en werknemers in België radicaal veranderd. In nauwelijks twee jaar tijd daalde de gemiddelde CO₂-uitstoot van bedrijfswagens van 100,3 gram per kilometer naar 66,6 gram per kilometer. Dat cijfer lijkt technisch, maar de concrete betekenis is gigantisch. Een bedrijfswagen stoot vandaag jaarlijks 842 kilogram minder CO₂ uit dan twee jaar geleden. Op het volledige Belgische bedrijfswagenpark, goed voor ongeveer 650.000 wagens, leidt dat tot een jaarlijkse CO₂-besparing van 547 miljoen kilogram.


Om dat cijfer tastbaar te maken: het effect van die CO₂-besparing is hetzelfde als het jaarlijks planten van 22 miljoen bomen. Dat is meer dan alle bossen in Vlaanderen samen. Het is een virtueel bos van minstens 219 vierkante kilometer, ongeveer anderhalf keer zo groot als het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dat bos bestaat niet in het landschap, maar in de lucht die we vandaag schoner inademen. Het is een bos dat zich verplaatst, elke dag, in de files, op bedrijventerreinen en langs de Vlaamse snelwegen.


En het verhaal stopt niet. Als de huidige trend zich doorzet, zal tegen 2026 de gemiddelde uitstoot van bedrijfswagens nog verder zakken, mogelijk richting 50 gram CO₂ per kilometer. Dat zou betekenen dat de fiscale ingreep op dat moment het equivalent heeft van bijna 33 miljoen bomen, een bos dat bijna 327 vierkante kilometer groot zou zijn. Dat is vergelijkbaar met 2 keer de oppervlakte van Brussel.


Wat Van Peteghem heeft gerealiseerd, is een schoolvoorbeeld van hoe slim fiscaal beleid kan leiden tot systemische verandering. De maatregel is niet vrijblijvend gebleven. Bedrijven schakelen versneld over op elektrische wagens, laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond, en mobiliteitsbudgetten krijgen steeds vaker de voorkeur boven klassieke bedrijfswagens. Bovendien zullen elektrische wagens binnenkort ook massaal de tweedehandsmarkt bereiken, waardoor deze transitie zich verder verspreidt onder particuliere kopers.


Zijn hervorming heeft het Belgische bedrijfswagenpark in enkele jaren tijd getransformeerd van klimaatzorg naar klimaathoop. Je ziet dat bos niet. Je wandelt er niet door. Maar het staat er. In de uitstootcijfers, in de schonere lucht, in de mobiliteitskeuzes die mensen vandaag maken.


Iemand moet het zeggen. Dat hebben onze politici goed gedaan.

Goed nieuws
zit overal.

Ook in je mailbox als je dat wil.

vibes_logo_white.png

Goed nieuws zit overal.
Iemand moet het brengen.

bottom of page