Minder roet, meer ademruimte in Brussel
- elisabet82
- 6 nov
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 20 nov
Van smogstad naar ademstad? Brussel is goed op weg.
In amper zes jaar tijd is de luchtkwaliteit in onze hoofdstad opvallend verbeterd. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Leefmilieu Brussel. De grootste motor achter die vooruitgang? De lage-emissiezone, of hoe een stevige beleidskeuze écht zoden aan de dijk zet.

Eén beslissing, tonnen minder vervuiling
Sinds 2018 mogen de meest vervuilende voertuigen Brussel niet meer binnen. De resultaten?
NOx-uitstoot daalde met 55%
Fijnstof met 33%
Zwarte koolstof zelfs met 62%

© Leefmilieu Brussel | Evolutie van de gemiddelde concentratie van stikstofdioxide in Brussel, tussen 2018 en 2024.
Elektrische revolutie in volle vaart
Elektrische auto’s beginnen stilaan het straatbeeld te kleuren. In Brussel is intussen 8% van alle wagens volledig elektrisch. Bij bedrijfswagens ligt dat aandeel zelfs boven de 25%. En met meer laadpalen op komst én het Europese verbod op verbrandingsmotoren tegen 2035, lijkt de toekomst niet alleen elektrisch, maar ook ademvriendelijk.
Aantal fietsers bijna x5
Een frisse wind door Brussel: ook op twee wielen tekent zich een duidelijke beweging af. Volgens metingen van Brussel Mobiliteit is het aantal fietsers op 26 telpunten tussen 8 en 9 uur ’s morgens tussen 2010 en 2024 ongeveer 4,9 × zo groot geworden. Het modale aandeel van de fiets binnen alle verplaatsingen in Brussel werd in eerdere rapporten geschat op zo’n 3% begin 2018. Sindsdien is het gestegen naar ongeveer 7%. Dat betekent: steeds meer Brusselaars en pendelaars kiezen eerder voor de fiets dan voor de auto of andere vervoermiddelen. De infrastructuurversterking, zoals bredere fietspaden en fietsstraten, speelt hierin een belangrijke rol. Al geven fietsers zelf aan dat de perceptie van veiligheid en samenhang van de infrastructuur nog verbetering behoeft.
Gezondere lucht = gezondere mens
Luchtvervuiling was, en blijft, een stille killer. In België leidde ze in 2024 nog tot meer dan 4.000 vroegtijdige overlijdens. Maar dit rapport toont dat we niet machteloos staan. Integendeel: keuzes maken uit, letterlijk, leven of dood. En Brussel maakt keuzes. De LEZ wordt in 2025 opnieuw strenger. Vervuilende diesel- en benzinewagens krijgen dan de rode kaart. De categorie voertuigen die straks geweerd wordt, is goed voor meer dan 40% van de resterende NOx-uitstoot in de stad. Bye bye, roetwolken.

Geen beleid, geen vooruitgang
Het contrast met vandaag kan bijna niet groter zijn. Terwijl Brussel jarenlang concrete stappen zette richting een gezondere stad, zitten we anno 2025 zonder nieuwe Brusselse regering. Dat mag ons eraan herinneren: vooruitgang komt er niet vanzelf. Het zijn politieke keuzes , zoals de invoering van de lage-emissiezone, die onze lucht schoner maken, onze kinderen gezonder doen opgroeien en onze steden
leefbaarder maken. Beleidsmakers zijn dus geen ruis, maar een noodzakelijke schakel. Geen beleid? Dan geen schone lucht, geen veilige fietspaden, geen echte toekomstvisie. Laat dit rapport een stille schreeuw zijn: ja, we hebben dringend een Brusselse regering nodig.
CheckVibes.be pusht elke dag nieuws dat je dag beter maakt. Eentje om door te sturen naar je doomscrollende collega of je nonkel die zegt dat "beleid toch niks verandert" Jawel, maat. Zelfs in Brussel.



