top of page

Alleen in 2025 al 200.000 minder vuilniszakken dankzij de eerste echt recycleerbare wegwerpluier.

Updated: Sep 23

Door Chris Van Gils


ree

Foto’s: Woosh © Leen Lancksweerdt


Vorige week zette ik een volle vuilniszak buiten. Eén van de zovele. Ik dacht er niet te veel over na, tot ik hoorde hoeveel van die zakken enkel uit gebruikte luiers bestaan. In België gaat het om meer dan 500 miljoen stuks per jaar. Even slikken. Want dat is niet alleen een berg afval, maar ook een gigantische verspilling van grondstoffen en een bron van CO₂.

En toen kwam ik het verhaal tegen van drie jonge vaders die zich afvroegen: kan dit niet anders?


“We hebben het talent en het verstand om de grootste problemen van onze tijd aan te pakken. De echte vraag is of we ook de ambitie hebben om dat te doen.”


Die zin van Rutger Bregman (Morele Ambitie) kwam weer boven toen ik kennismaakte met het verhaal van Woosh. Een start-up van drie jonge vaders die besloten om niet te wachten tot iemand anders het luierprobleem zou oplossen. Ze zagen bergen wegwerpluiers die na één keer gebruiken recht naar de verbrandingsoven verdwenen. Jaarlijks gaat het in België alleen al om méér dan 500 miljoen stuks. Waardevolle grondstoffen verdwijnen, CO₂ vliegt de lucht in. En toch leek niemand dit absurde systeem fundamenteel in vraag te stellen.


“Kan dit niet anders?”


Die vraag stelden de drie ingenieurs zichzelf. Hun antwoord: de give-backluier de eerste wegwerpluier ter wereld die ook echt recycleerbaar is. Het bijzondere zit niet alleen in de luier zelf, die onder meer een waterdichte laag van 100% gerecycleerd materiaal bevat, maar vooral in het hele systeem eromheen. Woosh levert de luiers, haalt de gebruikte exemplaren terug op en verwerkt ze in hun eigen recyclagecentrum in Brugge. De kringloop wordt gesloten.


ree

“Een nieuwe luier ontwikkelen, een logistiek model opzetten en een recyclageproces bouwen dat wereldwijd nog niemand op deze schaal aandurfde.”


Niet eenvoudig. Woosh moest tegelijk drie onmogelijke puzzels leggen. Toch lukte het met vallen en opstaan, en met de steun van pionierende kinderdagverblijven die als eerste durfden mee in te stappen.

Vandaag doen al meer dan 1.300 kinderdagverblijven in België mee. En ook duurzame ouders kunnen de give-backluier intussen in sommige supermarkten vinden.


De impact is concreet en meetbaar. Alleen al in 2025 zal Woosh duizenden tonnen luierafval van de verbrandingsoven weghouden het equivalent van 200.000 volle vuilniszakken. En dat is nog maar het begin. Elke nieuwe generatie Woosh-luiers bevat meer circulaire materialen. Het R&D-team werkt volop aan manieren om ook de organische componenten te recycleren.

Het einddoel? Een wereld zonder luierafval.


ree

“Woosh is niet gewoon een start-up met een leuk idee. Het is een Belgisch bedrijf dat op z’n eentje een hele sector in beweging zet.”


Terwijl elders nog wordt gediscussieerd over de afvalproblematiek van wegwerpluiers, hebben zij simpelweg de circulaire oplossing gebouwd.

Met resultaat. Every change matters.



Meer info: www.woosh.care

 
 

Goed nieuws
zit overal.

Ook in je mailbox als je dat wil.

vibes_logo_white.png

Goed nieuws zit overal.
Iemand moet het brengen.

bottom of page